Connect with us

Πρόσωπα

Βιολογικά προϊόντα Καστοριάς «Τράντου». Το επιχειρηματικό ταξίδι από την Καστοριά, στην Ευρώπη

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Μαρία Χατζή ξεδιπλώνει σε αποκλειστική συνέντευξή της στην  AAS Business το success story της οκογενειακής επιχείρησης βιολογικών προϊόντων «Τράντου». Πώς η ίδια κατόρθωσε μετά από σκληρή δουλειά, επιμονή και υπομονή, να κάνει γνωστά σε χώρες πέραν  των Ελληνικών συνόρων, τα προϊόντα της επιχείρησης που δημιούργησαν οι γονείς της.

Διαβάστε τη συνέντευξη που ακολουθεί.

Μια νέα γενιά, η δική σου γενιά έρχεται με νέες ιδέες μέσα από την παράδοση. Ποιά είναι η στρατηγική σας; Ποιές οι βασικές παράμετροι;

Η επιχείρηση ξεκίνησε από τους γονείς μου, άνθρωποι μεγαλωμένοι με την παράδοση, η οποία μπήκε ως κύριο συστατικό για τη δημιουργία της επιχείρησης. Η παράδοση σαν έννοια χαρακτηρίζεται από πολλές λέξεις όπως αξίες, σταθερότητα, ταυτότητα, λέξεις και έννοιες οι οποίες δεν μπορούν να αποσιωπηθούν, αλλά δεν μπορούν να μείνουν άκαμπτες και αδιάλλακτες. Μιλώντας σήμερα ως δεύτερη γενιά στην επιχείρηση, κάποια πράγματα έχουν αλλάξει, προτού όμως αλλάξει οτιδήποτε υπήρξε βαθιά κατανόηση της αλληλένδετης σχέσης ανάμεσα στην παράδοση και την ανάπτυξη. Έχουμε ως θεμέλιο την παράδοση και πάνω σε αυτό χτίζουμε ώστε να φτιάξουμε ένα καλό και δυνατό μέλλον. Διατηρούμε αυτό το θεμέλιο αλλά ταυτόχρονα εξελισσόμαστε και συμβαδίζουμε με την αγορά και τις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών.

Ένα από τα πρωταρχικά βήματα της στρατηγικής ήταν ο επανασχεδιασμός της εταιρικής ταυτότητας και κατ’ επέκταση ο σχεδιασμός της συσκευασίας. Ένα βήμα το οποίο ήταν “απαίτηση” της σύγχρονης αγοράς καθώς βλέπουμε ότι αποτελεί το πρώτο ερέθισμα για την επιλογή του προϊόντος από τον καταναλωτή, φυσικά θα πρέπει να έχουμε κερδίσει τον καταναλωτή με την γεύση (εδώ συμβαδίζουμε με την παράδοση, πίστη στις παραδοσιακές συνταγές). Επίσης, πολύ σημαντικό βήμα στις μέρες μας είναι η προώθηση μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα και γενικότερα το διαδίκτυο, μία τάση, ένα βήμα που σίγουρα δεν μπορεί να μην ακολουθηθεί για μια επιχείρηση που θέλει να αναπτυχθεί.

Ποιά αγορά είναι για εσάς πιο σημαντική; Η Ελληνική ή του εξωτερικού; Ποιό είναι το νέο μοντέλο ανάπτυξης που έχετε;

Η λειτουργία της επιχείρησης ξεκίνησε το 2005 και η τοποθέτηση των προϊόντων γινόταν σε τοπικό επίπεδο και περιφερειακά της Καστοριάς. Ασφαλώς ένα τόσο μικρό δίκτυο πωλήσεων δεν θα μπορούσε να είναι αρκετό για την βιωσιμότητα της επιχείρησης, ωστόσο ήταν σημαντικό, για να γίνει γνωστό ένα προϊόν πρέπει να ξεκινήσει η αναγνωρισιμότητα του από τον πυρήνα, δηλαδή την πόλη μας. Το νέο μοντέλο ανάπτυξης που έπρεπε να ακολουθηθεί ήταν η τοποθέτηση σε περισσότερα σημεία στην Ελλάδα και αργότερα η τοποθέτηση σε σημεία στη διεθνή αγορά. Αυτή ακριβώς η σταδιακή ανάπτυξη θεωρούμε ότι είναι και η πιο ασφαλής. Βέβαια η ελληνική αγορά με την αγορά του εξωτερικού δεν μπορεί να συγκριθεί καθώς πρόκειται για διαφορετικά μεγέθη λόγω πληθυσμού, αγοραστικής δύναμης κλπ. Για εμάς είναι εξίσου σημαντικές και οι δύο αγορές καθώς και στις δύο υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης.

Εσείς πώς ανακαλύψατε τον εαυτό σας; Ήταν η μοίρα σας να γίνετε επιχειρηματίας;

Αφότου τελείωσα τις σπουδές μου στη Σχολή Λογιστικής έψαχνα συνεχώς να εργαστώ στον συγκεκριμένο τομέα. Λόγω της οικονομικής κρίσης ήταν πολύ δύσκολο, ευκαιρίες με καλές προοπτικές υπήρχαν μόνο για το εξωτερικό αλλά δεν υπήρχε στις δικές μου επιλογές να φύγω από τον τόπο μου. Στην επιχείρηση πήγαινα για να βοηθήσω όταν ήταν αναγκαίο, καμία σκέψη, κανένας στόχος για κάτι παραπάνω. Ευτυχώς πολύ σύντομα κατάλαβα γιατί δεν υπήρχε στους στόχους μου να αναλάβω και να συνεχίσω την επιχείρηση. Υπήρχε μία πλήρης υποδομή με κτιριακό, μηχανολογικό εξοπλισμό, δυναμικότητα παραγωγής, ένα εξαιρετικό προϊόν που έφτιαξαν οι γονείς μου και κατάλαβα ότι η έλλειψη μίας αντίστοιχης παρουσίασης, ως συσκευασία, δεν μου έδινε το κίνητρο για να πάρω αυτή την απόφαση.

Εκεί ακριβώς ανακάλυψα ότι πέρα από το ενδιαφέρον για το αντικείμενο σπουδών μου υπάρχει ένα πιο ισχυρό κομμάτι μου που θέλει να δημιουργεί, να εξελίσσεται κι όλα αυτά να παίρνουν μορφή και να γίνονται κτήμα της επιχείρησης. Δεν ξέρω αν ήταν η μοίρα που έφερε έτσι τις καταστάσεις ώστε να αναλάβω την επιχείρηση ξέρω όμως ότι πρέπει να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά γιατί πολλές φορές είναι όλα ξεκάθαρα μπροστά μας αλλά εμείς δεν τα βλέπουμε.

Πώς καθορίζετε την έννοια της επιτυχίας; Σχετίζεται και με τα χρήματα;

Επιτυχία για μένα είναι να μπορείς να κάνεις αυτό που αγαπάς, να προσφέρεις, να προχωράς στη ζωή με βάση τις αξίες σου και γνώμονα τα πιστεύω σου, να διαφοροποιείσαι και να υπάρχει μια διαρκής εξέλιξη. Μία επιχείρηση εξ’ ορισμού επιδιώκει το μέγιστο δυνατό κέρδος. Στην πραγματικότητα μια επιτυχημένη επιχείρηση έχει να κάνει με τη δημιουργία αξιών, η δημιουργία αυτών των αξιών κάποιες φορές μπορεί να είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από το να βγάλεις χρήματα. Πρέπει να προσφέρει αγαθά και υπηρεσίες που θα κάνουν τη διαφορά στους πελάτες και στους τελικούς καταναλωτές, να δημιουργεί αναγνώριση της επωνυμίας η οποία θα είναι συνυφασμένη με την ποιότητα, να χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης όχι μόνο προς τους πελάτες αλλά και προς τους ίδιους ανθρώπους που την αποτελούν, να συμβάλλει στην κοινωνία και την οικονομία.

Μία πτυχή της επιτυχίας έχει να κάνει με την κερδοφορία της επιχείρησης, αλλά το τελικό αποτέλεσμα έχει να κάνει με πολλές άλλες διαδικασίες.

Είχα διαβάσει ένα άρθρο στο διαδίκτυο με τίτλο «Τα 12 χαρακτηριστικά των επιτυχημένων γυναικών» το οποίο ανέφερε ότι ένα από αυτά είναι η άσκηση. Συμφωνείτε με αυτό και κατά πόσο ισχύει για εσάς;

Συμφωνώ απόλυτα, καθώς η άσκηση είτε είναι στην πιο απλή μορφή, όπως περπάτημα, είτε είναι ένα πλήρες πρόγραμμα στο γυμναστήριο επιδρά σημαντικά στην σωματική αλλά κυρίως στην ψυχική υγεία, (όπως λέει και το αρχαίο γνωμικό “νους υγιής εν σώματι υγιεί”) μειώνοντας το άγχος και αυξάνοντας την ενέργεια. Προσωπικά επειδή έχω αντιληφθεί τις θετικές επιδράσεις της άσκησης, μέσα στην εβδομάδα προσπαθώ να αφιερώνω όσο περισσότερο χρόνο μπορώ για να γυμναστώ.

Η περίοδος της υγειονομικής κρίσης πόσο σας έχει επηρεάσει;

Η αρχή της πανδημίας συνέπεσε χρονικά με τη προσπάθεια για τοποθέτηση των προϊόντων μας σε περισσότερα σημεία στην Ελλάδα. Λόγω αυτής της κατάστασης, τα μαγαζιά έδιναν προτεραιότητα στο να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα ώστε να μπορούν να συνεχίζουν την λειτουργία τους παρά στο να προσθέσουν καινούργια προϊόντα. Καινούργια σημεία υπήρξαν, παρόλα αυτά, θα έπρεπε να επικεντρωθούμε στο να πεισθεί ο καταναλωτής να αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν (ήταν κι η περίοδος που ο καταναλωτής προτιμούσε να ψωνίσει μέσω τηλεφώνου ή μέσω διαδικτύου) η έλλειψη φυσικής επαφής με το προϊόν έκανε ακόμα πιο δύσκολο το εγχείρημα. Όμως, μπορώ να πω ότι πήγαμε πολύ καλύτερα από αυτό που περιμέναμε και συνεχίζουμε.

Αυτή η μεταβλητότητα που υπάρχει ευρύτερα στην οικονομική δραστηριότητα έχει επηρεάσει την ποιότητα υπηρεσιών που προσφέρετε;

Μέχρι στιγμής το μόνο θέμα που είχε δημιουργηθεί ήταν οι καθυστερήσεις στην παράδοση των πρώτων υλών με επακόλουθο την καθυστέρηση παράδοσης των τελικών προϊόντων. Ευτυχώς αυτές οι καθυστερήσεις χρονικά ήταν « μικρές » οπότε δεν υπήρξε σοβαρό πρόβλημα. Εν τούτοις, προγραμματίζουμε με όση μεγαλύτερη ακρίβεια μπορούμε ώστε να παραμένουμε σταθεροί στην ποιότητα και τα χρονοδιαγράμματα για τα οποία δεσμευόμαστε.

Η οικονομία καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεων. Πώς θα επηρεαστεί από τις εξελίξεις (Covid 19 –Ακρίβεια) η φετινή πορεία;

Αυτή η κατάσταση που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της πανδημίας ασφαλώς έχει επηρεάσει όλους τους κλάδους και θα επηρεάσει πολύ περισσότερο λόγω της επερχόμενης ακρίβειας. Προς το παρόν οδεύοντας προς το καλοκαίρι, μία περίοδος που για τις περισσότερες επιχειρήσεις έχει καθοδική πορεία είναι δύσκολο να προβλέψουμε την εξέλιξη των πραγμάτων, σίγουρα οι καταστάσεις που θα έρθουν δεν θα είναι πολύ εύκολες, θα κληθούμε να πάρουμε δραστικές αποφάσεις και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Βλέποντας όμως την πορεία της αγοράς μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια θα δούμε ότι υπήρχαν καλές αλλά και κακές εποχές, έτσι και σε αυτή τη καινούργια πρόκληση θα δουλέψουμε για να βγούμε νικητές.

Σε ποιές αγορές έχετε κινηθεί και ποιοι οι στόχοι σας για την επόμενη τριετία;

Η αγορά που κινούμαστε είναι η ελληνική και έπειτα σε διάφορες χώρες στην Ευρώπη όπως Ελβετία, Αυστρία, Δανία και άλλες. Σημαντικοί στόχοι είναι η καθιέρωση σε περισσότερα σημεία στις υπάρχουσες αγορές όπως επίσης να σπάσουμε και τα σύνορα της Ευρώπης, να επεκταθούμε παραπέρα, δίνοντας τον πλούτο που υπάρχει στη μεσογειακή διατροφή. Εξίσου σημαντικοί στόχοι είναι η δημιουργία νέων προϊόντων που θα συμβαδίζουν με τις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών και η ενδυνάμωση της αναγνωρισιμότητας της επωνυμίας με κάθε μέσο.

Τί συμβουλές θα δίνατε στους νέους επιχειρηματίες;

Σκληρή δουλειά για την εξέλιξη, έχοντας όραμα και στόχους. Να πλαισιώνονται από τους κατάλληλους ανθρώπους – συνεργάτες. Η υπομονή και η επιμονή είναι σημαντικά στοιχεία γιατί θα έρθει η στιγμή που θα ανταμειφθούν, η επιτυχία δεν έρχεται πάντα αμέσως. Προετοιμασία για αποτυχίες και λάθη, μέσα από αυτά μαθαίνουμε και γινόμαστε καλύτεροι. Ρίσκο, αισιοδοξία και συνεχής έρευνα, καλή επιτυχία σε όλους!

Συνεχίστε την ανάγνωση
Κάντε κλικ για να σχολιάσετε

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.